magician-3659511_960_720
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

"אני מקווה שאת לא עושה איתם רק משחקי אימפרוביזציה"

"לא איזה… מה פתאום… משחקי אימפרוביזציה היא אומרת לי… בכיתה שלנו אנחנו מיישמים למידה משמעותית! משחקי אימפרוביזציה נו באמת… משחקי אימפרוביזציה הרגת אותי.. טוב נשתמע אני צריכה להוציא את הכלב לטיול"

*מפרקת את הבלטות בבית, מוציאה משם חוברות על גבי חוברות של משחקי אימפרוביזציה, שופכת בנזין על הערימה, מדליקה גפרור, משליכה אותו ובורחת מהבית, רצה לתבוע את הביטוח, עולה על מטוס וחיה מכספי הפיצויים על אי נטוש בקפריסין עד סוף ימי*

__________________________________________

אז לפני שאתם רצים לפרק את הבלטות, בואו נדבר רגע על משחקי אימפרוביזציה, משחקים שכל אחד מאיתנו אוהב לשלב בשיעור. מה הם היתרונות שלהם והאם קיימים חסרונות?

נתחיל דווקא מהחסרונות: לעיתים נעשה שימוש באימפרוביזציות בשלב מוקדם מדי של השנה. "קדימה תעלו על הבמה ותאלתרו דיאלוג על פי הא-ב! נו מה הבעיה, יאללה מי זורם?" שימוש באימפרוביזציות, כשהתלמידים עוד לא בשלים, עשוי להיות מהלך הרסני. על התלמידים מוטל לחץ עצום להצחיק/לעניין והתנסות כושלת בתרגיל כזה, עשויה לשתק אותם למשך כל השנה. ראשית, יש לפתוח את השנה בשיח על תפקידו של הקהל ועל חשיבותו של הכבוד ההדדי בין השחקן לצופה. מדי פעם יש להזכיר עד כמה חשוב לכבד את מי שמופיע. ההמלצה שלי היא להתחיל מאימפרוביזציות פשוטות שאי אפשר להיכשל בהן. למשל אלתור של פסלים בתוך מספר שניות.

בעיה נוספת עם אימפרוביזציה, היא שלעיתים האימפרוביזציות ממלאות את השיעור ללא שום הקשר- לקט של משחקי אימפרוביזציה בזה אחר זה, רק כדי להעביר את הזמן. יכול להיות שהתלמידים נהנים, אבל הם כמעט ולא לומדים שום דבר. מה גם, שאם תפקחו עין, תשימו לב שלא כולם משתתפים בשיעור מהסוג הזה. החוסר בלמידה הדרגתית והקפיצה הישירה למים הקרים, משאירים הרבה תלמידים בצל ומקדמים כוכבים שגם ככה "יש להם את זה".

וכעת נעבור ליתרונות. אימפרוביזציה כתחום שעומד בפני עצמו, מגלמת בתוכה הזדמנויות רבות. היא מזמנת הנאה, חקירה, הפתעה, הומור, פיתוח הדמיון והיצירתיות, חשיבה "על הרגליים", שחרור מעצורים, שיתוף פעולה ויתרונות רבים נוספים.

כדאי להקדיש לאימפרוביזציה שיעור או מערך שיעורים, שמלמדים את עקרונותיה החשובים, ומזמנים לתלמידים התנסות באלתור לא מאיים. הנחילו לתלמידים את ההבנה, שבאימפרוביזציה יש הרבה מה ללמוד.

בנוסף להיותה תחום בפני עצמו, האימפרוביזציה יכולה להוות גם כלי עזר ללמידת תחומים אחרים. היא כלי מדהים לתרגול נושאים תיאטרליים ולא תיאטרליים שונים. יתרונה הגדול, גלום במהירות הוצאתה לפועל. היא מיידית ואינה דורשת זמן הכנה. בנוסף, היא מאפשרת להשתחרר מהחשיבה המעכבת ולפעול מהבטן.

אז איך משלבים אימפרוביזציה כחלק מהשיעור?  

בחרו משחק בנושא השיעור, מתוך מאגר של אלפי משחקי אימפרו קיימים (משחקים שנוצרו במקור כדי לתרגל את אומנות האלתור כאומנות נפרדת, או במקרה של תרגילים מורכבים- להופיע איתם מול קהל.)  או המציאו משחק משלכם, שמשלב בין אלתור לבין הנושא הנלמד. הכל עניין של היכן לשים את הפוקוס.

למשל- אם אתם מלמדים את הילדים דיקציה נכונה, בחרו כל תרגיל אימפרו הכולל בתוכו דיבור ושימו דגש על חיתוך המילים. אם אתם מלמדים את הילדים כניסה לדמות דרך איבר מוביל, בחרו תרגיל המזמן אינטראקציה בין דמויות (וישנם אינספור כאלו). אם אתם מלמדים את הילדים מה זה שיפט, בקשו מהם לאלתר סצינה ובסימן שלכם (תוף, פעמון וכו') לעשות בה שינוי משמעותי.

יתרון נוסף- על אף הנאמר לעיל, אימפרוביזציה לא חייבת להיות קשורה בקשר הדוק לנושא השיעור וזאת בתנאי שהיא משמשת כסוג של חימום. ישנם משחקים נהדרים, שאתם לא מצליחים למצוא את הקשר שלהם לנושא התיאטרלי הנלמד וחבל לוותר עליהם בשל כך. אם השיעור שלכם ארוך, הקדישו זמן קצר למשחק אימפרוביזציה או שניים שיחממו את המנועים היצירתיים.

שימוש כזה באימפרוביזציה, מתאים גם כמשחק סיום (במידה ונותר זמן), או כ"פרס" לקבוצה על השתתפות יפה בשיעור.

אם אתם מזהים עוד יתרונות/נקודות שכדאי לשים לב אליהן, אשמח שתשתפו.

 

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן