80 נושאים ורעיונות לשיעורי תיאטרון בכיתות א'-ג'

depositphotos_5401572-stock-illustration-cartoon-duck
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

משתפת אתכם ברשימה עם 80 נושאים שיכולים לעבוד מצויין בכיתות א'-ג'. חלק מהנושאים המופיעים ברשימה, מופעים גם ברשימה  147 נושאים לשיעור תיאטרון. החידוש שרשימה זו מציעה, הוא ההתמקדות בנושאים המתאימים יותר לגילאים הצעירים. בנוסף ברשימה זו תמצאו כמה נושאים שאין ברשימה הקודמת.

  1. אחידות ומקהלה ("לעשות ביחד")
  2. בדים וצעיפים (בשימוש אחר, כתלבושות, תנועה בחלל עם צעיף)
  3. ג'יבריש (אפשר ללמד דרך סדרה מצוירת כמו פינגו)
  4. דמות מתוך אביזר (איזו דמות נולדת מתוך משקפי שמש גדולים? ומתוך כובע קש ישן?)
  5. דמות מתוך תלבושת 
  6. דמות: איבר מוביל (לאיזו דמות מתאים ללכת כשהראש זקוף? וכשהגב כפוף?)
  7. דמות: בעלי מקצוע (דמויות מאד פשוטות ומתאימות לגיל- טבח, שיפוצניק, רופאה וכו')
  8. דמות: חיות (בא'-ב' פשוט לשחק חיות, בג' אפשר להתחיל לעשות האנשה מחיה לבן אדם)
  9. דמות: חיקוי (לחקות פרצופים, לעשות מראה, לחקות דמויות מפורסמות, ללכת כמו חבר, לחקות סטריאוטיפים וארכיטיפים כמו מלך, זקנה בת 100 וכו')
  10. דימויים (לנוע כמו צמר גפן, לנוע כמו סליים לנוע כמו סלע כבד)
  11. דמיון (על הדמיון מתבסס כל המשחק- איך הייתי מרגיש אם היו צועקים עליי? אם הייתי מלך והמשרת היה מתחצף, איך הייתי מגיב? איך היה נראה בית החלומות שלי? וכו'. אפשר לעשות גם משחקי דמיון כמו "דמיינו שאתם בתוך קופסא סגורה ושקופה" וכו')
  12. דמיון מודרך (עצמו עיניים… מולכם יש ארמון גדול… לדלת שלו יש צבע מאד מיוחד…)
  13. האנשה (לגלם חפצים ודוממים)
  14. היכרות, גיבוש ובניית אנסמבל
  15. הקניית ידע באמצעות הדרמה (אפשר ללמוד כל נושא, אפילו חשבון, דרך דרמה ותיאטרון)
  16. הקניית ערכים באמצעות הדרמה (אפשר לעשות סצינות על ערך החברות, ערך האמת, ערך הסליחה וכו')
  17. הקשבה, תיאום, ריכוז, תקשורת והתבוננות
  18. הרפיה (דווקא קבוצות סוערות, יכולות להיתרם מאד מרגיעה על מזרנים)
  19. זיכרון (לזכור איזה חפץ נעלם מתוך שורה של חפצים, משחק הזיכרון האנושי וכו')
  20. זיכרון חושים (להתנהג כאילו אני טועם משהו חמוץ, כאילו אני דורך על משהו כואב)
  21. חושים (משחקי ניחוש של ריח, טעם, מישוש וכו')
  22. חידות (בגילאים הללו חידות מושכות את תשומת הלב במיידי)
  23. חפצים (תיבה עתיקה, מזוודה, פנס וכו'. כל חפץ מדליק את הילדים)
  24. טלפון (שיחה מפתיעה, אלתור שיחות וכו')
  25. טקסטים לא בימתיים (סיפורי התנ"ך, אגדות, מעשיות, שירים, משלים וסיפורים)
  26. יצירתיות (לראות במשהו ישן דבר חדש- בואו נדמיין שזה כבר לא כובע. מה זה יכול להיות? )
  27. כיסא (בשימוש אחר, כמקום, איך יושבים על הכיסא כדמות?)
  28. כניסות (איך הייתי נכנס לחדר, אם לפני זה היו מעליבים אותי? אם לפני זה קיבלתי 100 במבחן?)
  29. ליצנות, הומור, קומיות וסלפסטיק (ילדים טבעיים בזה!)
  30. מימיקה (פרצופים מצחיקים, הבעת רגשות דרך הפנים וכו')
  31. מוזיקה וסאונד אפקטס (מוזיקה עוזרת לילדים להפעיל את הדמיון. עוזרת לאלו שמתקשים לעלות על הבמה עם רעיונות. מאד מפעילה וצובעת את הסצינה)
  32. מקום (להציג מקום בלי מילים, לעשות תמונה קולית של מקום, לעשות תמונה קפואה של מקום, להציג בפנטומימה דברים שיש במקום מסוים)
  33. מראה (עובד על ראיית האחר ומתן תשומת לב לאחר. עובד גם על ריכוז והקשבה. מאתגר, קסום וכיפי)
  34. משחק "גדול" ונוכחות בימתית (בגילאים הללו הרבה ילדים מאד מכונסים ומדברים בשקט לעצמם, רצוי ללמד אותם להגדיל את המשחק. עדיף גדול מדי, מקטן ולא מורגש. בהמשך אפשר לאזן)
  35. נתון ליצירה דרמטית (עבודה מתוך גירויים שונים כמו: שורת פתיחה/סיום, כותרת נתונה, תמונה, סנריו וכו')
  36. סוד (ילדים אוהבים סודות. סצינה סביב סוד יכולה לגרות את הדמיון מאד)
  37. עבודה עם פרטנר (למשל- אחד הוא הנהג השני הוא המכונית. הנהג נותן פקודות- ימינה, שמאלה, רוורס)
  38. עיתונים וכתבות (כתבות מעיתוני ילדים, או עיתונים נקיים. לא להביא דברים מפחידים או קשים)
  39. פוקוס וריכוז
  40. פנטומימה (פנטומימה כאומנות בפני עצמה- כמו חנוך רוזן, או פנטומימה פשוטה במובן של להציג חפץ, מקום, רגש, או פעולה בלי להשתמש במילים)
  41. פעילויות פיזיות (Activities)
  42. פריז ופסלים (משחקי פריז שונים, לפסל אחד את השני על פי הנחייה- פסל של מכשפה,פסל של מלכה, פסל של מישהו פחדן וכו')
  43. קול והבעה קולית (שוברי לשון, דקלומי קריאה ותגובה, קולות מצחיקים, לדבר בקול של הדמות וכו')
  44. קצב (מהר, לאט, בינוני, לזוז לפי מקצב מסוים, למחוא כפיים על פי הקצב, איזו דמות נעה מהר? איזו דמות נעה לאט? וכו')
  45. רגשות (להיזהר לא להיכנס למקומות אישיים מדי, אבל כן לחבר את הרגשות לחוויה שלהם- מתי בפעם האחרונה כעסתם?)
  46. שיתוף פעולה (משחקים שכל הכיתה צריכה להצליח לעשות ביחד, כמו להספיק משימה בדקה)
  47. שליטה עצמית (בגוף, בקול, לא לצחוק באמצע וכו')
  48. שפת גוף ומשחק ללא מילים (לא פנטומימה, אלא מה הגוף משדר מעבר למילים)
  49. תיאטרון בובות (להכין ולהשתמש בבובות כפפה, בובות על מקל וכו')
  50. תיאטרון חפצים (לעשות דיאלוג בין חפצים שגרתיים. למצוא את ה"פה" של כל חפץ)
  51. תיאטרון סיפור (המורה מספרת סיפורים והילדים משתלבים כדמויות)
  52. תיאטרון צלליות (קלי קלות והילדים מהופנטים לזה)
  53. תלבושות (במובן הטכני- לצייר בגד מתאים על מודל של דמות, לומר איזה סוג בד היה מתאים לדמות? איזה צבע של בד? וכו')
  54. תמונות (לצאת מתוכן לסצינות, להגיד מה הדמות חושבת בתמונה נתונה וכו')
  55. תנועה (בגילאים הללו התנועה יכולה לנבוע מדימוי- איך הייתי מנער את הרגל אם היה לי שם חול? איך הייתי רץ אם הייתי מאחר לבית הספר? תנועה יכולה להגיע גם מתוך מוזיקה. פחות מתאים לעשות דברים מופשטים ולא קונקרטיים בגילאים הצעירים)

נושאים רחבים (Themes) לשיעורי תיאטרון בגילאים הצעירים:

  1. בלשות
  2. ג'ונגל
  3. החלל החיצון
  4. חגים
  5. חווה
  6. חוף הים
  7. חיות מחמד
  8. חנות ממתקים
  9. חתונה
  10. ממלכה
  11. מסיבת יום הולדת
  12. מסעדה
  13. מתחת לים
  14. נעליים
  15. ספארי/גן חיות
  16. עונות השנה
  17. פיקניק
  18. פיראטים
  19. פנטזיה, מכשפות ועל טבעי
  20. צבעים
  21. צעצועים
  22. קמפינג
  23. קרקס
  24. רובוטים
  25. תוכנית אירוח (Talk show)

שלוש חוברות שמתאימות לגילאים הצעירים:
בשביל הסיפורים
מרבד הקסמים
4 מערכים לבית הספר של הקיץ (שמתאימים גם לכל השנה!)

 

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
2 תגובות
  1. שושנה חפץ הגב

    את גדולה,נופר.מובן שאפשר להשתמש בחוברת שלך לגיל הצעיר עם ספורים ופעילויות.

  2. נופר שיטרית הגב

    תודה שושי!

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן